Mazda Skyactiv: Šest kroků k nižší spotřebě

24.12.2010 17:53

Mazda zveřejnila oficiální informace k sériové podobě balíčku technologií Skyactiv. Nové motory, dosud známé jako SKY, budou jen jednou z jeho částí.

V roce 2011 se na trh dostanou první Mazdy s novou konstrukcí nazvanou Mazda Skyactiv. Tato koncepce je součástí dlouhodobé strategie Sustainable Zoom-Zoom a budou do ní spadat všechny dosavadní inovace uvedené od roku 2008. Skyactiv zastřeší snahy Mazdy snížit mezi lety 2008 a 2015 spotřebu svých aut o 30 %.

Auta dostanou nové platformy a pohonné ústrojí, mění se ale i přístup k výrobním postupům a vývoji.

První částí této skládanky je zážehový motor Skyactiv-G. Klíčovou inovací je mimořádně vysoký kompresní poměr 14,0:1 – nejvyšší mezi sériovými motory spalujícími benzin. Vysoká komprese zajistí o 15 % lepší účinnost a vyšší točivý moment, přitom nebude docházet k poruchám spalovacího procesu (klepání). Zároveň se zlepší pružnost motoru v nízkých a středních otáčkách. Pohonná jednotka dále dostane přímé vstřikování, duté písty a výfukový systém s uspořádáním 4-2-1.

Vznětový motor Skyactiv-D nabídne podobné spektrum inovací. Také on bude mít kompresní poměr 14,0:1 – v tomto případě se naopak jedná o nejnižší hodnotu u vznětových motorů. Agregát dostane dvoustupňové přeplňování, bude mít lineární odezvu a široké využitelné pásmo otáček. Omezovač je nastaven až na 5200 min.

Motor vyhoví přísným normám včetně Euro 6, bez toho, aby potřeboval selektivní katalyzátor se vstřikováním močoviny nebo jiné vybavení pro zachycování oxidů dusíku. Spotřeba paliva bude o 20 % nižší než u aktuálních turbodiesel Mazda.

Podle dřívějších informací bude mít zážehový motor objem 2,0 litru (121 kW, 210 Nm) a vznětový 2,2 litru (129 kW, 420 Nm).

Přenos hnací síly bude zajišťovat nová převodovka Skyactiv-Drive. Mazda zatím nezveřejnila bližší popis její konstrukce, ústrojí má „kombinovat výhody konvenčního automatu, CVT a dvouspojková převodovky“. Účinnost by se měla mezigeneračně zlepšit o 4 až 7 % a dosáhnout úrovně manuálních převodovek.

Chystá se i nová manuální převodovka Skyactiv-MT, menší, lehčí, s menšími vnitřními ztrátami a vylepšenou kulisou řazení.

O snižování hmotnosti karoserie se Mazda úspěšně snažila už u současných modelů. Nová platforma Skyactiv-Body má ubrat dalších 8 % hmotnosti a současně zlepšit tuhost o 30 %. Změn je dosaženo častějším uplatněním vysokopevnostní oceli a optimalizováním spojů. Výborné výsledky v nárazových zkouškách si Mazda slibuje od použití rovných nosníků.

Podvozek Skyactiv-Chassis znamená novou, lehčí a pevnější zadní víceprvkovou nápravu. Celé zavěšení bude o 14 % lehčí než dosud, rozložení všech částí podvozku i řízení projde revizí a nové nápravy nabídnou lepší stabilitu při vysokých rychlostech.

První model s konstrukcí Skyactive se dostane do prodeje v příštím roce. V Evropě se uplatnění ve větší míře dočká zřejmě s příchodem nové generace Mazdy6 v roce 2012.

 

Zdroj: auto.cz

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode