Historie značky

 

1920

Jujiro Matsuda založil 30. ledna v Hirošimě společnost Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. z níž se postupem času vyvinula nynější Mazda Motor Corporation.

 

1931

Mazda zahajuje sériovou výrobu vozidel. Prvním produktem, který sjel v roce 1931 z montážní linky, byl malý tříkolový nákladní automobil jménem Mazdago.

1934

Objevuje se první logo Mazdy. Název byl odvozen od jména Ahura Mazda patřícímu starověkému bohu. Toto slovo rovněž silně připomíná jméno zakladatele.

 

1960

Prvním osobním vozem se značkou Mazda se stalo dvoumístné kupé R360.

 

1961

Mazda zakoupila patent na rotační motor vynalezený Němcem Felixem Wankelem. V tomto motoru se pomocí spalování roztáčí plochý disk, místo aby písty konaly vratný pohyb nahoru a dolů.

ukázka rotačního pístu Wankelova motoru

 

1963

Mazda vyrobila milióntý automobil.

 

1967

Mazda rozvinula Wankelův koncept do varianty použitelné v běžném provozu a uvádí na trh svůj první automobil s rotačním motorem, Mazda Cosmo Sport 110S.

 

Ve stejném roce se ve velkém rozbíhá export do Evropy.

 

1970

Začíná export do USA.

 

1972

Založení Mazda Motor Deutschland, první samostatné prodejní společnosti v Evropě.

Z výrobní linky sjíždí automobil s pořadovým číslem 5 000 000. V příštím roce vzroste celkový objem exportu na 1 milion vozů.

 

1975

Debutuje slovní logo Mazda.

 

1977

Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se představuje Mazda Familia 323 a Mazda Capella 626. Těsně před ním Mazda Familia 323 absolvovala náročnou jízdu z Japonska přes jihovýchodní Asii do Frankfurtu bez poruchy.

 

1978

Premiéra sportovního kupé Mazda RX-7. Díky dvourotorovému motoru 2 x 573 cm³ o výkonu 77 kW (105 koní) se okamžitě stává ve Spojených státech „kultovním“ vozem. 

 

1979

Americký novinář Bob Hall nakreslil Kenichimu Yamamotovi, vedoucímu vývoje Mazdy, v jeho hirošimské kanceláři dvoumístný roadster. O deset let později se z něj stala legendární Mazda MX-5.

 

1980

Mazda uvádí na trh model 323 s pohonem předních kol. Vůz získává titul auto roku v Japonsku.

1981

Založena společnost Mazda (North America), Inc. a zastoupení společnosti Mazda Motors pro Evropu.

 

1982

Začíná se prodávat Mazda 626. Díky ní přichází další vítězství v anketě o japonské auto roku.

1984

Přejmenování na Mazda Motor Corporation.

 

1985

Celková produkce dosahuje 10 milionů automobilů, z tohoto objemu celkem 1,5 milionu vozů s rotačním motorem. V roce 1987 se celkový součet vyprodukovaných vozů zdvojnásobuje na 20 milionů.

Do Mazdy Xedos 9 se dostává vidlicový šestiválec využívající Millerova cyklu a Lysholmova kompresoru.

 

1987

Zahájena výroba v americkém Michiganu.

Designové centrum v Jokohamě zahajuje činnost. Mazda poprvé vítězí v mistrovství světa automobilových soutěží. Na švédské rallye triumfuje Mazda 323 4WD.

 

1988

Mazda otevírá designové centrum v kalifornském městě Irvine. V něm vzniká legendární roadster MX-5 (pro Spojené státy a Japonsko pod názvem Miata).

Nedaleko Frankfurtu nad Mohanem vzniká evropské středisko pro výzkum a vývoj.

Představuje se Mazda 626 s řízením všech čtyř kol. V nízkých rychlostech nabízí tento systém lepší manévrovací schopnosti, ve vyšších rychlostech pak větší jízdní stabilitu.

 

1989

Tento rok je velmi významný. Na autosalonu v Chicagu se poprvé představuje Mazda MX-5.

 

 

1991

Mazda vítězí v závodě 24 hodin Le Mans. Stala se tak první japonskou automobilkou, které se to podařilo. Mazda 787B je zase první vůz s rotačním motorem, který kdy v Le Mans vyhrál.

 

Mazda vyrobila HR-X, první vůz na světě s rotačním motorem spalujícím vodík.

Na trh se dostává kupé MX-3 s nejmenším vidlicovým šestiválcem na světě (objem 1845 cm³, výkon 96 kW/130 koní).

 

1992

Mazda přijímá ekologickou chartu "Mazda Global Environmental Charter".

 

1994

Se stává Mazda prvním japonským výrobcem automobilů vyhovujícím normě ISO 9002.

 

1996

Je to norma ISO 9001, nejvyšší dosažitelný standard. Opět je Mazda mezi prvními japonskými značkami.

 

1997

Mazda přichází s novým logem v podobě stylizovaného písmene „M“.

 

1998

V německém Leverkusenu vzniká Mazda Motor Europe (MME), v Belgii zahajuje činnost společnost Mazda Motor Logistics Europe (MLE).

 

1999

Vyjíždí na silnici půlmiliontá Mazda MX-5.

 

2000

Mazda MX-5 se zapisuje do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější roadster světa.

 

2002

V dubnu se rozbíhá reklamní kampaň založená na sloganu Zoom-Zoom. O měsíc později vstupuje na trh první model vyznávající filozofii Zoom-Zoom, jímž je Mazda6.

 

2003

Představuje se Mazda RX-8. Její rotační motor RENESIS získává titul Mezinárodní motor roku.

 

 

Mazda6 se umísťuje na druhé příčce v anketě o evropské auto roku.

 

2004

Mazda3 vstupuje na trh a rovněž obsazuje druhé místo v anketě o evropské auto roku.

2005

Mazda5, zcela nové C-MAV pro šest či sedm cestujících s dvojicí posuvných dveří, se dostává do finále ankety evropské auto roku.

Třetí generace Mazdy MX-5 absolvuje svou premiéru na ženevském autosalonu.

Mazda RX-8 stanovuje na testovacím okruhu u německého Papenburgu během 24 hodin jízdy 40 rychlostních a vytrvalostních rekordů, uznaných Mezinárodní automobilovou federací (FIA).

 

2007

Představuje se nová generace modelů Mazda2 a Mazda6.

Mazda se stává součástí projektu HyNor, norského programu na budování infrastruktury pro vozy poháněné vodíkem. Dodává do Norska několik exemplářů modelu RX-8 Hydrogen RE.

Udržitelný program Zoom-Zoom spatřil světlo světa. Jeho cílem je snížit spotřebu modelové řady Mazdy na celém světě v letech 2008 až 2015 o 30%. Zasloužit se o to má nová generace pohonných jednotek, strategie zaměřená na snižování hmotnosti (- 100 kg pro každou novou platformu) a dokonalejší aerodynamika.

Uvedení nového katalyzátoru na bázi speciální formy nanotechnologie, unikátního produktu Mazdy, jemuž stačí o 70% méně vzácných kovů než produktům konkurence.

 

2008

Mazda2 získává titul světové auto roku.

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode